Hvorfor en blogg om foto?

Jeg har alltid vært interessert i digitale bilder. Jeg har tatt bilder med
speirefleks før det, tilbake på 80-tallet, men mitt første digitale kamera er
fra 1998. Særdeles dårlige bilder, men veldig gode minner. Nå har jeg rundt
20.000 digitale bilder jeg er livredd for å miste. De er replikert et sted ut i
nettskyen, så de overlever både innbrudd og brann.

Frem til nå har jeg hatt en lang rekke forskjellige digitale kompakt kameraer. I
sommer kjøpte jeg et digitalt speilrefleks kamera til min datter i konfirmasjonspresang.
Det syntes jeg var så morsomt å ta bilder med – at jeg var nødt til å kjøpe meg
et tilsvarende.
Nå er jeg en entusiastisk eier av et CanonD 550 med et 17-70mm Sigma objektiv. Siden jeg jobber med programvare, er det ingen hobby som er komplett uten muligheter
for å jobbe på PCen som en del av aktiviteten. Jeg har anskaffet meg et separat
HDR program PhotoMatix og Adobe Elements 9 for etterbehandling av bildene.
HDR gjør det utrolig morsomt å ta bilder. I korthet går det ut på å ta 3 (eller flere)
bilder av samme motiv med forskjellige eksponeringer. HDR programmet setter
sammen bildene til ett og gir deg store muligheter til å manipulere og forsterke
lys og farge i bildene. Under er eksempler på bilder jeg tok første helgen:
Lyset kom lavt inn og laget skygger. Da var det mulig å få frem både de mørke og lyse partiene gjennom HDR behandlingen.
Skygge på skogbunnen kan også fremkalles uten at solfylte områder blir overeksponert.
Planen er å publisere flere av mine HDR bilder, samt hva jeg har funnet ut av muligheter med å bruke HDR programvare sammen med mitt Canon D 550.

Legg igjen en kommentar

